Matematikk 5-7 er utviklet for fagfornyelsen med vekt på dybdelæring. Læremiddelet inneholder utforskende oppgaver med økende progresjon, spill og praktiske oppgaver. Elevene skal bli gode problemløsere og forstå hvordan konsoliderende regneferdigheter henger sammen. Mange av oppgavene er knyttet opp mot dagligdagse situasjoner. Kompetansemål og kjerneelementer er gjenkjennelig i de ulike kapitlene.
Matematikk 6 bygger videre på strategier for regning med desimaltall. Videre legges det vekt på geometriske figurer og utforske sammenheng mellom areal og omkrets.
Her finner du også et eget kapittel med diagnostiske oppgaver i desimaltall
Mer innhold er under utvikling, og blir utgitt kontinuerlig.
\n \n \n \n utforske,\n \n \n \n \n \n geometri,\n \n \n \n \n \n \xc3\xa5 kunne regne,\n \n \n \n \n \n GF4,\n \n \n \n \n \n \xc3\xa5 kunne skrive,\n \n \n \n \n \n GF2,\n \n \n \n \n \n VERB3,\n \n \n \n \n \n desimaler,\n \n \n \n \n \n tall og tallforst\xc3\xa5else,\n \n \n \n \n \n utforsking og probleml\xc3\xb8sing,\n \n \n \n \n \n modellering og anvendelser,\n \n \n \n \n \n KE13,\n \n \n \n \n \n KE12,\n \n \n \n \n \n GF1,\n \n \n \n \n \n muntlige ferdigheter,\n \n \n \n \n \n desimaltall,\n \n \n \n \n \n addisjon,\n \n \n \n \n \n beskrive,\n \n \n \n \n \n VERB19,\n \n \n \n \n \n beskrive egenskaper ved og minimumsdefinisjoner av to- og tredimensjonale figurer og forklare hvilke egenskaper figurene har felles,\n \n \n \n \n \n og hvilke egenskaper som skiller dem fra hverandre,\n \n \n \n \n \n KM245,\n \n \n \n \n \n 2D,\n \n \n \n \n \n tall,\n \n \n \n \n \n resonnering og argumentasjon,\n \n \n \n \n \n KE14,\n \n \n \n \n \n utforske strategier for regning med desimaltall og sammenligne med regnestrategier for hele tall,\n \n \n \n \n \n KM271,\n \n \n \n \n \n navngi og plassere desimaltall p\xc3\xa5 tallinjen,\n \n \n \n \n \n KM272,\n \n \n \n \n \n br\xc3\xb8k,\n \n \n \n \n \n subtraksjon,\n \n \n \n \n \n digitale ferdigheter,\n \n \n \n \n \n GF5,\n \n \n \n \n \n formulere og l\xc3\xb8se problemer fra sin egen hverdag som har med desimaltall,\n \n \n \n \n \n br\xc3\xb8k og prosent \xc3\xa5 gj\xc3\xb8re,\n \n \n \n \n \n og forklare egne tenkem\xc3\xa5ter,\n \n \n \n \n \n KM246,\n \n \n \n \n \n \xc3\xa5 kunne lese,\n \n \n \n \n \n GF3,\n \n \n \n \n \n kroner,\n \n \n \n \n \n areal,\n \n \n \n \n \n abstraksjon og generalisering,\n \n \n \n \n \n multiplikasjon,\n \n \n \n \n \n KE16,\n \n \n \n \n \n utforske og beskrive symmetri i m\xc3\xb8nstre og utf\xc3\xb8re kongruensavbildninger med og uten koordinatsystem,\n \n \n \n \n \n KM216,\n \n \n \n \n \n centimeter,\n \n \n \n \n \n spill,\n \n \n \n \n \n penger,\n \n \n \n \n \n parallellogram,\n \n \n \n \n \n prisme,\n \n \n \n \n \n cm,\n \n \n \n \n \n representasjon og kommunikasjon,\n \n \n \n \n \n KE15,\n \n \n \n \n \n triangel,\n \n \n \n \n \n omkrets,\n \n \n \n \n \n 3D,\n \n \n \n \n \n tegning,\n \n \n \n \n \n meter,\n \n \n \n \n \n bruke ulike strategier for \xc3\xa5 regne ut areal og omkrets og utforske sammenhenger mellom disse,\n \n \n \n \n \n KM218,\n \n \n \n \n \n divisjon,\n \n \n \n \n \n m\xc3\xa5lestokk,\n \n \n \n \n \n sammenligne,\n \n \n \n \n \n VERB1,\n \n \n \n \n \n m,\n \n \n \n \n \n kilometer,\n \n \n \n \n \n km,\n \n \n \n \n \n bruke,\n \n \n \n \n \n VERB18,\n \n \n \n \n \n rektangel,\n \n \n \n \n \n rombe,\n \n \n \n \n \n kjegle,\n \n \n \n \n \n liter,\n \n \n \n \n \n pyramide,\n \n \n \n \n \n sylinder,\n \n \n \n \n \n vinkel,\n \n \n \n \n \n millimeter,\n \n \n \n \n \n firkant,\n \n \n \n \n \n kr,\n \n \n \n \n \n utforske m\xc3\xa5l for areal og volum i praktiske situasjoner og representere dem p\xc3\xa5 ulike m\xc3\xa5ter,\n \n \n \n \n \n KM220,\n \n \n \n \n \n symmetri,\n \n \n \n \n \n l,\n \n \n \n \n \n nok,\n \n \n \n \n \n praktisk,\n \n \n \n \n \n mm,\n \n \n \n \n \n toppunkt,\n \n \n \n \n \n m\xc3\xa5le,\n \n \n \n \n \n avrunding,\n \n \n \n \n \n desiliter,\n \n \n \n \n \n kube,\n \n \n \n \n \n kilogram,\n \n \n \n \n \n kg,\n \n \n \n \n \n volum,\n \n \n \n \n \n desimeter,\n \n \n \n \n \n dm,\n \n \n \n \n \n minutt,\n \n \n \n \n \n min,\n \n \n \n \n \n probleml\xc3\xb8sing,\n \n \n \n \n \n \xc3\xb8re,\n \n \n \n \n \n blandede tall,\n \n \n \n \n \n prosent,\n \n \n \n \n \n folkehelse og livsmestring,\n \n \n \n \n \n TT1,\n \n \n \n \n \n tegne,\n \n \n \n \n \n sidekant,\n \n \n \n \n \n tallinje,\n \n \n \n \n \n linje,\n \n \n \n \n \n str\xc3\xa5le,\n \n \n \n \n \n segment,\n \n \n \n \n \n parallell,\n \n \n \n \n \n tone,\n \n \n \n \n \n t,\n \n \n \n \n \n dl,\n \n \n \n \n \n gram,\n \n \n \n \n \n g,\n \n \n \n \n \n sudoku,\n \n \n \n \n \n tid,\n \n \n \n \n \n sekund,\n \n \n \n \n \n s,\n \n \n \n \n \n sek,\n \n \n \n \n \n vinkler,\n \n \n \n \n \n fellesnevner,\n \n \n \n \n \n lage,\n \n \n \n \n \n tangram,\n \n \n \n \n \n sirkel,\n \n \n \n \n \n m\xc3\xa5le radius,\n \n \n \n \n \n diameter og omkrets i sirkler og utforske og argumentere for sammenhengen,\n \n \n \n \n \n KM244,\n \n \n \n \n \n plassverdi,\n \n \n \n \n \n euro,\n \n \n \n \n \n kant,\n \n \n \n \n \n test,\n \n \n \n \n \n kvadrat,\n \n \n \n \n \n representere,\n \n \n \n \n \n koordinatplan,\n \n \n \n \n \n trekant,\n \n \n \n \n \n br\xc3\xb8kdeler,\n \n \n \n \n ulikheter,\n \n \n \n L,\n \n \n \n dL,\n \n \n \n centiliter,\n \n \n \n cL,\n \n \n \n milliliter,\n \n \n \n mL,\n \n \n \n kuboide,\n \n \n \n differanse,\n \n \n \n decimeter,\n \n \n \n dem,\n \n \n \n nevner,\n \n \n \n m\xc3\xb8nster,\n \n \n \n arm,\n \n \n \n stump,\n \n \n \n spiss,\n \n \n \n rettvinkel,\n \n \n \n rett vinkel,\n \n \n \n kongruent,\n \n \n \n koding,\n \n \n \n polynom,\n \n \n \n pentagon,\n \n \n \n heksagon,\n \n \n \n geobrett,\n \n \n \n skala,\n \n \n \n minste fellesnevner,\n \n \n \n utvide,\n \n \n \n polylinje,\n \n \n \n punkt,\n \n \n \n radius,\n \n \n \n diameter,\n \n \n \n kompass,\n \n \n \n store tall,\n \n \n \n hour,\n \n \n \n h,\n \n \n \n time,\n \n \n \n br\xc3\xb8kdel,\n \n \n \n hverdag,\n \n \n \n base,\n \n \n \n MAT01-05,\n \n \n \n diagnostisk,\n \n \n \n diagnostiske oppgaver,\n \n \n \n matematikk,\n \n \n \n misoppfatninger,\n \n \n \n regnestrategier,\n \n \n \n milligram,\n \n \n \n mg,\n \n \n \n bruke variabler og formler til \xc3\xa5 uttrykke sammenhenger i praktiske situasjoner,\n \n \n \n KM215,\n \n \n \n side,\n \n \n \n desimal,\n \n \n \n diskutere,\n \n \n \n samarbeid,\n \n \n \n kilo,\n \n \n \n koordinatsystem,\n \n \n \n trapesoide,\n \n \n \n fyrstikker,\n \n \n \n regne,\n \n \n \n rotasjon,\n \n \n \n forflytting,\n \n \n \n tall-linje,\n \n \n \n forkorte br\xc3\xb8k,\n \n \n \n forkorting,\n \n \n \n sf\xc3\xa6re,\n \n \n \n sirkelen,\n \n \n \n koordinater,\n \n \n \n skrive,\n \n \n \n blandet tall,\n \n \n \n gradskive\n \n \n
\n